- Google maakte deze week bekend dat het afschaffen van cookies in de browser Chrome wordt doorgeschoven naar 2025.
- Deskundigen stellen dit laat zien hoe buitensporig de invloed van Google is op de advertentiemarkt.
- Critici maken zich zorgen dat de voorstellen van Google om cookies te vervangen, de dominantie van de techreus verder kunnen vergroten.
- Lees ook: Google komt maar moeilijk van de cookie af: gaat dat lukken in 2024?
Google kondigde dinsdag aan dat het afschaffen van tracking cookies opnieuw wordt uitgesteld. Dat kwam niet echt als een verrassing voor de digitale advertentie-industrie. Maar het onderstreept wel hoe machtig Google is.
Adverteerders gebruiken cookies om de prestaties van hun advertenties nauwkeurig te meten. Experts zeiden eerder dat het afschaffen van cookies in het laatste kwartaal van 2024, zoals eerder gepland, zeer storend zou zijn.
Het slotkwartaal van het jaar is immers de drukste en meest lucratieve periode voor uitgevers en adverteerders. Sommige experts waren ook van mening dat nieuwe technologieën die Google heeft voorgesteld om cookies te vervangen, nog lang niet geschikt zijn om als alternatief te worden gebruikt.